مؤمنان، تنها گروهی که رزق را از آن خدا می‌دانند/ طلب روزی حلال؛ راهی برای آمرزش گناهان
کد خبر: 2853961
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
امام جمعه خنداب:

مؤمنان، تنها گروهی که رزق را از آن خدا می‌دانند/ طلب روزی حلال؛ راهی برای آمرزش گناهان

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام مجدی‌زاده با اشاره به اینکه کسب روزی حلال ارتباط مستقیمی با تقویت دینداری دارد، افزود: تنها گروهی که رزق را از خدا دانسته و کسب را از سبب رزق بداند و حق مالش را هم ادا کند مؤمنان واقعی بوده که روزی آنها طیب و طاهرست.

حجت‌الاسلام مجدی‌زاده کرمانی، امام جمعه خنداب در رابطه با راه‌های کسب روزی حلال در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: کسب روزی حلال در آیات و روایات قرآن تأکیدات فراوانی شده است که تمامی افراد جامعه نسبت به این امر الهی توجهات لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقل است در کلام نبی مکرم اسلام(ص) در رابطه با کسب روزی حلال که فرمودند؛ عبادت هفتاد جزء است و مهم‌ترین و بهترین اجزای آن کسب روزی حلال است، اضافه کرد: تمامی مردم باید نسبت به این فرمایش رسول اهتمام ویژه داشته باشند و خود را از بروز و ظهور بسیاری از صیانت کنند.

اهمیت روزی حلال در فرمایشات امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام مجدی‌زاده درخصوص اهمیت روزی حلال به فرمایش امام رضا(ع) که فرمودند؛ کسی که در طلب کسب روزی حلال خانواده خود را تأمین کند اجرش از مجاهد در راه خدا نیز بیشتر است، اشاره کرد.

این مقام مسئول به تشریح چگونگی کسب روزی حلال نیز پرداخت و گفت: پیامبر(ص) در رابطه با کسب مردم را در قالب 5 گروه کافر، مشرک، منافق، فاسق و مؤمن مجاهد دسته‌بندی کرده است.

وی در ادامه در توضیح دسته‌های عنوان شده، اظهار کرد: برخی از افراد هستند که رزق و روزی را از راه کسب می‌دانند نه از ناحیه خدا؛ در صورتی‌که روزی در دست خداوند متعال است، این دسته از افراد در گروه کافران تعریف شده و عده‌ای که رزق را از خدا و هم کسب و کار می دانند مشرک هستند؛ چراکه برای حضرت حق شریک قائل شدند.

حجت‌الاسلام مجدی‌زاده با بیان این مطلب که گروه سوم از این افراد که رزق را از خدا و کسب را از سبب رزق می‌داند اما نمی‌داند به آنان عطا می شود در ردیف منافق تعریف می‌شوند، افزود: فاسقان افرادی هستند که رزق را از خدا دانسته و کسب را از سبب رزق می‌داند؛ اما حق مال خویش(زکات) را ادا نمی‌کند.

وی ادامه داد: تنها گروهی که رزق را از خدا دانسته و کسب را از سبب رزق بداند و حق مالش را هم ادا کند مؤمنان واقعی بوده که روزی آنها طیب و طاهرست.

حجت‌الاسلام مجدی‌زاده در بخش دیگر از سخنان خویش به فرمایش  امام صادق(ع) در رابطه با موانع استجابت دعا اشاره کرد و گفت: ای امام همام یکی از عوامل عدم استجابت دعا را روزی حرام بیان فرمودند؛ چراکه اگر شکمی با روزی حرام پر شود دعای دعاکننده شنیده نشده و به آسمان راه پیدا نمی‌کند.

کسب روزی حلال ارتباط مستقیمی با تقویت دینداری دارد

وی با بیان این مطلب که کسب روزی حلال ارتباط مستقیمی با تقویت دینداری دارد، گفت: بهره‌مندی از روزی و لقمه حلال لذت عبادت را بر بندگان دوچندان کرده و از آثار و برکات فراوانی نیز برخوردارست.

حجت‌الاسلام مجدی زاده بابیان این که در آیات و روایات، از طلب روزی حلال به‌عنوان یکی از اسباب آمرزش گناهان یاد شده است، مطرح کرد: توبه، شفاعت، عبادات، ولایت اهل بیت(ع)، خدمت به مردم و کسب روزی حلال از جمله عواملی هستند که حضرت باریتعالی به سبب آن گناهان را بخشیده و بندگان را مورد رحمت و مغفرت قرار می‌دهد.

امام جمعه خنداب در پایان، فروشنده و خریداران را به توجه فرمایش حضرت رسول(ص) که فرمودند؛ خریداران بر جنس خریداری شده عیب نگذاشته و فروشندگان نیز از تعریف و تمجید بی‌مورد، تدلیس و قسم خوردن پرهیز کنند، توصیه کرد.

captcha