آنچه باید عملی شود دستورات الهی است و بس/ دوری از گناهان؛ مهمترین هجرت
کد خبر: 2721510
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰

آنچه باید عملی شود دستورات الهی است و بس/ دوری از گناهان؛ مهمترین هجرت

گروه اجتماعی: هجرت یکی از مهمترین مسائلی است که در هر زمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. هجرت برای حفظ دین خود، هجرت برای آموختن علم و دانش و هجرت برای تقویت دین از انواع هجرت‌ها است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گناه همچون باتلاقی است که ورود و ماندن در آن، هلاکت انسان را درپی دارد. اگر کسی زشتی آن را احساس کند، حاضر نیست لحظه‌ای در آن بماند و تمام تلاش خود را در نجات از آن، صرف می‌کند. تنها راه بیرون آمدن از این باتلاق عزم جزم جدی است که با هجرت واقعی امکان‌پذیر است؛ هجرتی از ظلمت گناه به سوی نور و پاکی.



روح هجرت، فرار از ظلمت به سوی نور، از کفر به سوی ایمان و از گناه و نافرمانی به سوی اطاعت از فرمان خداست. سستی و زبونی، سکوت و در جا زدن، خاموشی و عقب کشیدن در برابر ظلم و بی‌عدالتی و گناه، خود گناهی نابخشودنی است. اگر نمی‌توان قیام کرد هجرت که شایسته است. «أَلَمْ تَکنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِیها؛ مگر زمین خدا وسیع نبود؟ پس از بعضی قسمت‌های آن به بعضی دیگر هجرت کنید» (نساء، 97) خداوند زمین خود را فراخ قرار داد تا اگر شرایط و وضعیت محل زندگی به کسی اجازه نمی‌دهد تا ایمان بیاورد بتواند به محل دیگری برود.



آنچه باید عملی شود دستورات الهی است و بس



آنچه باید عملی شود دستورات الهی است و بس. برای انجام وظیفه هیچ چیز و هیچ‌کس جلودار مسلمان نیست. جای معطلی نیست، این پا و آن پا نمی‌شود کرد، اینجا دیگر برای اصلاح خود و جامعه باید راه افتاد. بسیاری پیامبران خدا از محیط آلوده و سرزمین شرک خویش مهاجرت کردد. حضرت لوط از میان اسیران هوای نفس و مشرکان بت پرست بیرون رفت، حضرت موسی از میان فرعونیان خودخواه خودبین هجرت کرد و پیامبر ما محمد(ص) نیز از میان مشرکان مکه به مدینه مهاجرت فرمود و این هجرت‌ها آغاز کار بود و شروع انقلاب.  



حجت‌الاسلام جواد طلایی، رئیس اداره اوقاف فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا هجرت رایکی از دستورهای سازنده اسلام دانست و گفت: هجرت یکی از مهمترین مسائلی است که نه تنها در آغاز اسلام اساسی‌ترین نقش را در پیروزی حکومت اسلامی ایفا کرده بلکه در هر زمان دیگر نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.



وی بیان کرد: هجرت از یک‌سو مؤمنان را از تسلیم در برابر فشار و خفقان محیط باز می‌دارد و از سوی دیگر عامل صدور اسلام به نقاط مختلف جهان است.



مهاجرت از گناهان و آلودگی‌های درونی مهمترین هجرت است



رئیس اداره اوقاف فردوس ادامه داد: هجرت نه برای حفظ خود بلکه برای حفظ آئین اسلام مبداء تاریخ مسلمانان و زیربنای همه حوادث سیاسی، تبلیغی و اجتماعی ما را تشکیل می‌دهد.



طلایی درباره اهمیت هجرت اظهار کرد: قرآن کریم در سوره توبه آیه 20 بر مسئله هجرت تاکید و آن را توأم با ایمان و جهاد ذکر می‌کند و می فرماید: الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‌‏اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند».



رئیس اداره اوقاف فردوس با اشاره به اینکه هجرت درخشنده‌ترین برنامه‌ای بود که در اسلام پیاده و سرآغاز فصل جدیدی از تاریخ اسلام شد، تأکید کرد: اگر مسلمانان به فرمان رسول خدا(ص) هجرت نمی‌کردند نه‌تنها اسلام از محیط مکه فراتر نمی‌رفت بلکه ممکن بود در همان منطقه دفن و فراموش شود.



وی درباره انواع هجرت گفت: در دین اسلام به چند نوع هجرت اشاره شده که از جمله آن می‌توان به هجرت برای حفظ دین خود، هجرت برای آموختن علم ودانش، هجرت برای تقویت دین اشاره کرد.



رستگاری در سایه ایمان، هجرت و جهاد



این کارشناس دینی درباره هجرت برای حفظ دین اظهار کرد: رسول الله(ص) در تفسیر نور ثقلین می‌فرمایند: کسی که برای حفظ آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر حتی به اندازه یک وجب مهاجرت کند استحقاق بهشت می‌یابد و یار و همنشین محمد و ابراهیم خواهد بود زیرا این دو پیامبر بزرگ پیشوای مهاجران جهان بودند.



رئیس اداره اوقاف شهرستان فردوس با اشاره به اینکه بهترین داستانی که قرآن برای این هجرت بیان می‌کند داستان اصحاب کهف است، ادامه داد: آنان در محیط و زمانی می‌زیستند که بت‌پرستی و کفر آنها را احاطه و حکومت جبار و ستمگر بر سر آنان سایه شوم افکنده بود.



وی افزود: این گروه از جوان‌مردان که به فساد این آئین پی بردند تصمیم به قیام گرفتند و چون توانایی بر مقابله با آن حکومت را نداشتند ناچار برای نجات خویشتن و یافتن محیطی آماده‌تر تصمیم به هجرت گرفتند.



طلایی متذکر شد: انسان باید برای رسیدن به مقامات بالای علمی دست به هجرت علمی بزند این هجرت به معنای پیمودن مسافت برای کسب علم است.



وی با اشاره به اینکه میدان مبارزه را هیچ‌گاه نباید خالی کرد اظهار کرد: هنگامی که تحمل و آزار دشمن جز جسارت او و تضعیف مؤمنان ثمری نداشته باشد در اینجا باید مهاجرت را برگزید.



حجت‌الاسلام محمد احمدی، کارشناس دینی در خراسان جنوبی نیز بر ضرورت هجرت برای حفظ اعتقادات اشاره کرد و گفت: انسان نباید به سبب فقر و دیگر مشکلات از هجرت در راه خدا ترس داشته باشد.



وی درباره هجرت برای تقویت دین اظهار کرد: بعد از آنکه تعلم در دین به‌نحو قابل قبول انجام شد مهمترین وظیفه هجرت است تا آموخته‌ها در اختیار دیگران قرار گیرد این وظیفه‌ای شرعی است.



هجرت و جهاد؛ لازمه وجودی ایمان



این کارشناس دینی با اشاره به آیه 8 سوره انفال «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ...؛ لازمه وجودی ایمان را هجرت و جهاد برشمرد و اظهار کرد: همانطور که جهاد صغری و کبری داریم هجرت صغری و کبری هم داریم لذا همانطور که در جهاد جهاد اکبر مهم است در هجرت هم هجرت اکبر از اهمیت بیشتری برخوردار است.



احمدی هجرت صغری را هجرت تن و جسم از این شهر به آن شهر، از این محله به آن محله یا حتی یک وجب حرکت به خاطر دین نامید.



وی رفتن به مکانی دیگر جهت تعلیم‌، تکمیل آموخته‌ها، حفظ آنچه به دست آورده‌ایم و گاهی هجرت‌ دادن دیگران به هجرت کبری را از مصادیق هجرت صغری برشمرد.



این کارشناس دینی هجرت کبری را هجرت از گناهان، عادات، رذائل اخلاقی به فضائل اخلاقی، از دلبستگی به هر چه غیر خداست به دلبستگی به خدا دانست. 

captcha