نقش اثرگذار روزی حلال در ارتقاء روحیه معنوی و تقویت دینداری افراد
کد خبر: 2672259
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
رئیس اداره ارشاد محلات بیان کرد:

نقش اثرگذار روزی حلال در ارتقاء روحیه معنوی و تقویت دینداری افراد

گروه اجتماعی: اسلام در هر زمینه‌ای از زندگی نسبت به روح، سلامت و کمال آن توجه ویژه‌ای دارد و کسب مال حلال را در ارتقاء روحیه معنوی بسیار مؤثر می‌داند.

مهدی ملک‌محمدی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: کسب روزی حلال در هر زمان و مکانی مسائل خاص خودش را دارد؛ ولی به نظر می‌رسد که امروزه به دلیل پیچیدگی زندگی ماشینی کسب روزی حلال مشکل‌تر شده  است.

وی اظهار کرد: کسب روزی حلال در شرایط امروزی مصداق سخنی است که امام این سخن امام صادق(ع) است که 1400 سال پیش خطاب به یکی از یاران خود به نام مصادف فرمود؛«شمشیر زدن و جنگیدن آسان‌تر از به‌دست‌آوردن روزی حلال است».

آگاهی از مسائل خرید و فروش راهکار کسب روزی حلال است

ملک‌محمدی ادامه داد: راهکار مناسب برای کسب روزی حلال شناخت دین و مسائل دینی و پس از آن آشنا شدن با مسائل خرید و فروش است و افرادی که مقید به رعایت این احکام نیستند خود را در شبهات و حرام گرفتار خواهند کرد؛ لذا برخورداری از تقوا، پرهیزکاری و پایبندی به مسائل دینی از ارکان کسب روزی حلال است.

وی با بیان اینکه در آیات و روایت از طلب روزی حلال به‌عنوان یکی از اسباب آمرزش گناهان یاد شده است، افزود: خداوند متعال به اسباب مختلفی گناهان انسان را می‌بخشد که توبه، شفاعت، عبادت، ولایت اهل بیت(ع)، خدمت به مردم و ... از جمله این اسباب هستند و کسب روزی حلال نیز در زمره این امور نیک است.

ملک‌محمدی عنوان کرد: از دیگر برکات طلب روزی حلال ایجاد رفاه در خانواده‌هاست که در اسلام به این مسئله بسیار تأکید شده است؛ همانطور که رسول گرامی اسلام فرمودند؛ «کسب درآمد برای هر مسلمانی واجب است و از تلاش و کارکردن در این راه با جهاد برابر شمرده شده است».

وی افزود: از دیدگاه اسلام انسان دارای دو بعد جسم  روح بوده و اصالت از آن روح است و باید تمامی برنامه‌ها و تلاش‌های انسان در مسیر دستیابی به کمال شایسته روح باشد.

ملک‌محمدی مطرح کرد: اسلام در هر زمینه‌ای از زندگی نسبت به روح، سلامت و کمال آن توجه ویژه‌ای دارد و کسب مال حلال را در ارتقاء روحیه معنوی بسیار مؤثر می‌داند و سلامت روح را در گرو استفاده صحیح از مال حلال و بی‌توجهی به آن را عامل پیامدهای منفی می‌داند.

وی ادامه داد: کسب روزی حلال یکی از بهترین زمینه‌های تقویت دینداری شمرده شده است به‌طوری‌که امام صادق(ع) به یکی از یارانش فرمود؛ «کسب روزی حلال را رها مکن چراکه تورا در دینت کمک می‌کند».

ملک‌محمدی ادامه داد: یکی از زمینه‌های کسب روزی حلال شناخت دستورالعمل‌های دین و مسائل خرید و فروش است همانگونه که امام صادق(ع) در بیان راهکار مناسب برای کسب روزی حلال می‌فرمایند؛ «کسی که می‌خواهد تجارت کند باید شناختی در دینش داشته باشد تا حلال را از حرام بازشناسد»؛ لیکن کسی که شناخت دینی ندارد و به احکام تجارت نا آشناست؛ ولی تجارت می‌کند خود را در شبهات افکنده است.

عدم استجابت دعا؛ یکی از پیامدهای بی‌توجهی به کسب روزی حلال

وی افزود: عدم استجابت دعا یکی از پیامدهای بی‌توجهی به کسب روزی حلال است؛ به‌طوری که پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ «کسی که دوست دارد دعایش مستجاب شود باید از درآمد و خوراک حلال و پاکیزه بهره‌مند شود و از حلال بپرهیزد».

ملک‌محمدی با بیان اینکه حرام‌خواری و بی‌توجهی به کسب حلال موجب قساوت قلب است، خوراکی که انسان تناول می‌کند اگر پلید و حرام باشد قلب را تیره می‌سازد و یکی از مهم‌ترین آثار بی‌توجهی به رزق حلال تأثیر منفی بر نطفه و نسل است و پیامبر اکرم(ص) در باره عاقبت حرام‌خواری فرمود؛ «هرکس در تحصیل مال بی‌باک باشد و رعایت حلال و حرام نکند خدا هم باکی ندارد که او را از هر دری وارد جهنم کند».

این مقام مسئول در پایان، یادآور شد: کسب روزی حلال به‌مثابه جنبه‌های دیگر زندگی نیازمند دعا، تضرع و مسئلت از درگاه ربوبی است و سبب واقعی خدای سبحان است؛ بنابراین در راستای طلب این مهم باید تلاوت برخی از سوره‌ها و دعاهای روایت شده از ائمه معصومین(ع) برای توسعه رزق را همواره مورد توجه قرار داد.

captcha