پنجمین برنامه تاریخچه با حضور استاد قوام‌نیا برگزار شد
کد خبر: 2615905
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
در تالار حاملان کلام وحی برگزار شد؛

پنجمین برنامه تاریخچه با حضور استاد قوام‌نیا برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ/ مجتبی حجازی: پنجمین برنامه از سری برنامه‌های «تاریخچه» به همت تالار حاملان کلام وحی (اولین تالار قرآنی کشور در فضای مجازی) با حضور استاد قوام‌نیا برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در راستای معرفی اساتید و نخبه‌های قرآنی، پنجمین برنامه «تاریخچه» در تالار حاملان کلام وحی، اولین شبکه ارتباط جمعی قرآنیان در نرم‌افزار تلگرام، برگزار شد . این برنامه که با هدف معرفی هرچه بیشتر اساتید عرصه‌های قرآنی تهیه شده، در پنجمین برنامه‌اش میزبان یکی دیگر از اساتید قرآنی کشور شد و سید روح‌الله قوام‌نیا، قاری، حافظ و موشح ارزنده و نام‌آشنای کشور ساعاتی قبل از سفرش به عتبات عالیات، با حضور در جمع صمیمی حاملان کلام وحی جواب‌گوی سؤالات حاضران شد.

در ابتداى این برنامه و با درخواست یکی از اعضای تالار استاد قوام‌نیا به بیان زندگی‌نامه خود پرداخت و گفت: سید روح‌الله قوام‌نیا متولد سال ۵۸ در اصفهان هستم. بنده قرائت را از اول دبیرستان در محضر اساتید گلبان و شاه‌میوه آغاز کردم، البته قبل از آن نیز کار می‌کردم ولی شیوه کارم حرفه‌ای نبود. در سال ۷۴ گروه نوجوانان کوثر را تاسیس کردم که در همان سال رتبه اول کشور را در مسابقات مطلع الفجر کسب کرد و بعد از آن در گروه فلق اصفهان یک سالی مشغول بودم تا با تاسیس گروه بشارت وارد این گروه شدم وبه مدت 9 سال با گروه تواشیح بشارت بودم.

قوام‌نیا در ادامه در مورد اولین آهنگسازی خود گفت: اولین آهنگ‌سازی خودم را برای بشارت انجام دادم با تواشیح «یا سید الشهداء(ع)» که در سال ۷۸ و در کشور با این گروه اول شدیم در سال ۷۹ در جشنواره رادیو قرآن آهنگ‌ساز برتر کشور شدم. در سال‌های همراهی با گروه بشارت بیش از ۳۰ تواشیح برای این گروه ساختم که به لطف خدا در پنج مسابقه و جشنواره رتبه اول را در کشور آورد، بعد از آن برای ارتقای کار گروهی و فنی خود در سال ۸۶ گروه سلام را تشکیل دادم که در همان سال تاسیس رتبه اول جشنواره آفرینش‌های آستان قدس رضوی را کسب کردیم و در همان جشنواره به لطف خدا مجددا آهنگساز برگزیده شدم.

وی افزود: در سال ۸۳ اولین استودیوی صدابرداری تخصصی تلاوت و تواشیح را در اصفهان راه‌اندازی کردم و آثار تولید شده را در کشورهای عربستان و امارات به صورت کاست منتشر کردم. این آهنگساز نام‌آشنا در مورد چگونگی ورودش به عرصه آهنگ‌سازی تواشیح گفت: ردیف‌های فارسی را در سن ۹ سالکی نزد عموی پدرم که از مداحان قدیمی هستند فراگرفتم. در سال ۷۲ ردیف‌های موسیقی عربی را به صورت خصوصی نزد استاد شاه‌میوه یاد گرفتم که جا دارد از ایشان تشکر ویژه کنم. بعد از آن با توسل به اهل بیت(علیهم السلام) کار آهنگ‌سازی را به صورت گسترده برای گروه‌های مختلف آغاز کردم و فکر می‌کنم هر چه پیش‌تر می‌روم کارها پختگی بهتری پیدا می‌کنند.

این موشح و حافظ درباره رتبه‌ها و عناوین کسب شده گفت: تمام رتبه‌هایی را که گفتم هیچ‌کدام برای بنده افتخار محسوب نمی‌شود، تعارف هم ندارم، چیزی که می‌ماند اینها نیست و آن چیزی که در قلب ثبت می‌شود و بر اثر فشار قبر ازبین نمی‌رود خدمت به محضر قرآن و اهل بیت(ع) است.

قوام‌نیا در مورد بهترین آهنگ‌هایی که خودش ساخته گفت: «اما امنا» گروه سلام، «یابرق» گروه معراج، «ولاءک یسعی» گروه ولی عصر(عج) قم، «رسول الله(ص)» گروه بصائر اصفهان، بهترین آهنگ‌هایی است که خودم احساس می‌کنم پخته‌تر و بهتر از بقیه کارهایم بوده است.

وی در پاسخ به یکی از اعضای گروه تواشیح معراج قم و عضو تالار حاملان کلام وحی مبنی بر اینکه برای غنای لحنی ذهن‌تان از چه منابعی استماعی استفاده می‌کنید و چه الحانی را گوش می‌دهید؟ گفت: اول از همه اجتناب گوش از موسیقی مطرب و حرام، دوم توسل به اهل بیت(ع)، و سوم یادگرفتن ردیف‌های موسیقی و ارتباط آنها و چهارم تبحر در ریتم و ایقاعات و پنجم تمرین در تطبیق لحن با کلام است.

قوام‌نیا در پاسخ به این پرسش که تطبیق لحن با کلام نیازمند تبحر در ادبیات عرب است و شما چگونه توانستید حس خود را روی کلام بیان کنید؟ گفت: فقط می‌توانم بگویم لطف الهی در این امر دخیل بوده است؛ زیرا در ادبیات عرب را خیلی قوی نیستم و درک معنا خیلی در لحن و تطبیق آن تاثیر دارد. تطبیق لحن بر کلام را سمعی کسب کردم البته بعد از کمک و مدد گرفتن از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام).

قوام‌نیا در تبیین عمده‌ترین مشکل الحان تواشیح کشور گفت: مسلما تواشیح چارچوب و اصولی دارد که می‌بایست حفظ شود ولی فروعاتش بسته به علایق مردم عوض می‌شود. اشکال ما در تواشیح این است که با سرعت تغییر علایق مردم هم پا نبودیم و نتوانستیم خودمان را به‌روز کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی که تا کنون چند اثر را برای گروه‌ها آهنگسازی کرده‌اید؟ گفت: حدوداً چهارصد اثر برای حدود ۳۰ گروه و ۱۰ شبکه ماهواره‌ای ساخته‌ام و در حدود ۱۰ کشور جهان انتشار داده‌ام.

قوام‌نیا در پاسخ به این سوال که شما هم موشح، هم مبتهل، هم آهنگساز، هم حافظ هستید و هم در برنامه‌های‌تان تفسیر دارید، کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ گفت: از حفظ و تفسیر لذت بیشتری می‌برم و بیشترین وقتم را هم صرف همین دو کار می‌کنم.

بنابر این گزارش، با به پایان رسیدن پنجمین تاریخچه اعضای تالار، همگی از زحمات چندین ساله استاد قوام‌نیا در زمینه آهنگسازی و تلحین تواشیح تشکر و قدردانی کردند. پس از این نشست صمیمی، راهی سرزمین کربلا شد تا در زیارت روز اربعین حضرت سیدالشهداء(ع) شرکت کند.

captcha