نوع مواجهه ایران با تحریم‌های اخیر آمریکا/ راه مذاکره بسته نشود
کد خبر: 1445751
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
نوذر شفیعی تشریح کرد:

نوع مواجهه ایران با تحریم‌های اخیر آمریکا/ راه مذاکره بسته نشود

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح نوع مواجهه ایران با تحریم‌های اخیر آمریکا گفت: ابتدا باید برپایه اطلاعات دقیق روشن شود که این تحریم‌ها، جدید یا مکمل تحریم‌های گذشته است و پس از این بررسی، باید اقدام متقابل داشته باشیم.

نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در آستانه دور تازه مذاکرات هسته‌ای گفت: استدلال آمریکایی‌ها این است که نهادهایی که جدیدا تحریم شدند نهادهایی بودند که تحریم‌های گذشته را دور می زدند و این اقدام برای این انجام شد تا نتوانند تحریم‌های قبلی را دور بزنند.

از نگاه ایران تحریم‌های اخیر امریکا مخالف روح توافقنامه ژنو است

وی افزود: در واقع از نظر آنها این تحریم‌ها، تحریم‌های مکمل برای اجرای دقیق‌تر تحریم‌های گذشته است، لذا از نظر آمریکایی‌ها اینها تحریم‌های جدیدی نیست.

شفیعی اظهار کرد: اما مقامات جمهوری اسلامی معتقدند این اقدامات با روح توافق‌نامه ژنو سازگار نیست. معنی این حرف آن است که ایران و آمریکا و به طور کل گروه 1+5 اراده کرده‌اند مسئله هسته‌ای ایران را حل کنند و در ضمن، حل این مسئله زمینه‌ای برای توسعه مناسبات در سایر حوزه‌ها باشد.

تأثیر منفی تحریم‌ها بر ادامه روند مذاکرات

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: نکته دیگر اینکه یکی از نتایج توافق ژنو باید لغو تحریم‌ها باشد، لذا هر اقدامی که در جهت کاهش تحریم‌ها باشد باید از سوی طرف‌های مختلف 1+5 به خصوص آمریکایی‌ها با دیده مثبت نگریسته شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تأکید کرد: ما می‌گوییم چون قرار است در پی توافقات به عمل آمده تحریم‌ها برداشته شود پس اگر این شرکت‌ها فرضا در پی دور زدن تحریم‌ها بودند باید به این مسئله با دید مثبت و یا اغماض نگاه کرد تا فضای کلی ایجاد شده در اثر توافقات رو به جلو باشد.

شفیعی افزود: با این حال آنچه که فعلا در ایران از این اقدام برداشت شده است برداشت مثبتی نبوده است و این می‌تواند تا حدی بر چشم‌انداز مثبت ادامه روند مذاکرات ایران 5+1 تاثیر منفی بگذارد.

مواجهه منطقی ایران با اقدام اخیر امریکا چیست؟

این استاد علوم سیاسی دانشگاه درباره نوع مواجهه منطقی ایران با این اقدام آمریکا گفت: اقدام ایران باید تابع اطلاعات و تحلیل دقیق باشد. باید مشخص شود برداشت ایران از این اقدام آمریکایی‌ها چیست. آیا واقعا این تحریم‌ها، جدید است؟ اگر جدید است یک مسیر مواجهه دارد و آن هم کاهش همکاری‌ها و اتفاقا فعال‌سازی سایت‌های هسته‌ای و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای متناسب با اقدامات آمریکاست.

شفیعی ادامه داد: اما اگر این تحریم‌ها در جهت تکمیل تحریم‌های گذشته است و واقعا هدف آنها این بوده است که جلوی دور زدن تحریم‌های قبلی گرفته شود آنگاه نوع مواجهه فرق می‌کند و باید این را به نشانه یک اقدام غیر دوستانه تلقی کرد و می‌توان در مقابل آن رفتارهای تنبیهی دیگری اتخاذ کرد.

ضرورت ادامه مذاکره در کالبد روابط

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: به عقیده من به هیچ وجه نه تنها در این مورد، بلکه در موارد مختلف و متعدد دیگری که امکان دارد پیش بیاید راه مذاکره نباید بسته شود. گاهی اوقات مذاکرات در حال رسیدن به یک نقطه عطف است که با قطع مذاکرات ممکن است روابط به یک حالت حاد، بحرانی، منازعه‌آمیز و متضاد برسد.

شفیعی تصریح کرد: اما اگر روابط توأم با مذاکره بود و مذاکره همیشه در کالبد روابط ادامه داشت، می‌توان از این فرصت در جهت ارتقای همکاری‌ها و افزایش منافع ملی استفاده کرد، لذا من توصیه نمی‌کنم در هیچ زمینه‌ای مذاکره ترک شود. مذاکرات باید ادامه داشته باشد حتی اگر فعلا نتیجه‌ای دربر نداشته باشد و در بلندمدت به نتیجه برسد.

captcha