توسعه و ترویج یک سنت فکری بر پایه‌های استدلال بین صاحبان خرد قوام می‌یابد
کد خبر: 1437501
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
رئیس دانشگاه مازندران:

توسعه و ترویج یک سنت فکری بر پایه‌های استدلال بین صاحبان خرد قوام می‌یابد

گروه خبرنگاران افتخاری/ حمیدرضا گل‌محمدی: فخرالدین اصغری آق‌مشهدی، ۱۸ مردادماه در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: در عصر دانایی‌محور کنونی توسعه و ترویج یک سنت فکری بر پایه‌های استدلال بین صاحبان خرد قوام می‌یابد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فخرالدین اصغری آق‌مشهدی، رئیس دانشگاه مازندران روز 18 مردادماه در پانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با بیان این نکته که دانشگاه مرکز اندیشه‌ورزی و پرسش‌گری ژرف و پرورشگاه تضارب افکار تحلیلی و انتقادی است، گفت: تحصیل این مهم جز در پرتوی گشایش فضای نظرورزی آزاداندیشانه و پرهیز از تک‌صدایی متعبدانه محقق نمی‌شود.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شورانگیز همه شهدای گرانقدر به ویژه شهدای دانشجو در سال‌های سخت مبارزه و دفاع مقدس، در مورد برگزاری گردهمایی سالانه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویی گفت: میزبانی چنین گردهمایی از سوی دانشگاه مازندران نشانگر رویکرد مدیریت جدید دانشگاه نسبت به نهادینه شدن فعالیت تشکل‌های دانشجویی و تعمیق فرهنگ آزاداندیشی، پرسش‌گری و نقادی واقع‌بینانه ساحت‌های اجتماعی به شکل عام و ساحت علم و آموزش عالی به طور خاص است.

اصغری تصریح کرد: چه مدیریت کنونی دانشگاه با تأسی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و نیز با الهام از رویکرد دولت تدبیر و امید بر این باور است که دانشگاه مرکز اندیشه‌ورزی و پرسش‌گری ژرف و پرورشگاه تضارب افکار تحلیلی و انتقادی است تا از اقبال آن بالندگی فکری و پویایی نظری حاصل شود. تحصیل این مهم جز در پرتو گشایش فضای نظرورزی آزاداندیشانه و پرهیز از تک‌صدایی متعبدانه محقق نمی‌شود.

رئیس دانشگاه مازندران بیان کرد: مراکز فکری و فرهنگی به ویژه دانشگاه نشانگان فرهنگ جامعه و عیار سنجش آن به شمار می‌روند و الهام‌بخش باورها و رفتارهای توده‌ها به‌ویژه نسل نوجو و آرمان‌خواه جوانان دانشجو هستند.

وی ادامه داد: بنابراین دانشگاه و دانشجویان می‌دانند و بدانند که خواسته یا ناخواسته رفتار آنان بر ذهن و ضمیر جامعه اثرگذار خواهد بود. لذا زیبنده است دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی قبل از اقدام به نقادی و پرسش‌گری، خود را متأدب به آداب نقد و فرهنگ پرسش‌گری کنند و اخلاق نقد و پرسش را ماهرانه و کاربردی بیاموزند تا بتدریج این فرهنگ در فراخنای جامعه گسترش یابد و نهادینه شود.

اصغری اظهار کرد: فکر درست، باور راسخ و عقیده دلیل‌بنیان، سرمایه‌ای معنوی است که دارندگانش را منزلت و رفعت می‌بخشد و در عصر دانایی‌محور کنونی، توسعه و ترویج یک سنت فکری نه با تحکم و زور بلکه بر پایه‌های استدلال و گفت‌و‌گوی آزادانه و قانع‌کننده بین صاحبان خردهای گوناگون قوام می‌یابد.

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه تأکید کرد: لذا از دانشگاه به ویژه پیشتازان فعالیت دانشجویی انتظار داریم در فضایی مشحون از منطق و استدلال و مباحثه آزادانه به بیان دیدگاه‌های خود و تحلیل، نقد، آسیب‌شناسی و ارائه راه حل‌های چاره‌ساز برای برون‌رفت جامعه از تنگناها و چالش‌های مختلف همت کنند و سهم بایسته خویش را در ساختن دانشگاهی جامعه‌محور بر اساس موازین قانونی ایفا کند و از تبدیل شدن به ابزار بازیگری نیابتی سیاست‌پیشگان حرفه‌ای پرهیز کنند. در چنین صورتی است که دانشگاه به میدانگاه مشق سیاست‌شناسی مستقلانه مبدل می‌شود که صلاح دانشگاه و فلاح جامعه در آن است.

رئیس بزرگترین دانشگاه دولتی مازندران افزود: یکی از نکات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب لزوم سیاسی بودن دانشگاه‌ها از یک طرف، و عدم تبدیل آن به باشگاه‌های سیاسی از طرف دیگر است. از دانشجویان عزیز انتظار می‌رود راهکارهای تحقق چنین امری را در این گردهمایی عظیم مورد بررسی قرار داده تا مدیران دانشگاه‌ها از نتایج آن بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه مازندران در پایان گفت: با توجه به وضعیت موجود جهان و منطقه و معرفی چهره خشن از اسلام رحمانی از سوی تکفیریون با هماهنگی قدرت‌های بزرگ سلطه‌گر، امید می‌رود دانشجویان عزیز، سیاسی و انقلابی ما با درک این مهم، چهره رحمانی اسلام و پیامبر بزرگ خدا را به عنوان آخرین سفیر الهی و محور وحدت امت اسلامی، برای جامعه جهانی ترسیم کنند.

captcha