اخلاق و معنویت، سرسبزی و نشاط مؤمن است/ حذف هوای نفس آرامش و عزت را به جامعه هدیه می‌کند
کد خبر: 1430325
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی:

اخلاق و معنویت، سرسبزی و نشاط مؤمن است/ حذف هوای نفس آرامش و عزت را به جامعه هدیه می‌کند

گروه اجتماعی: اگر هواهای نفسانی، خواهش‌ها و منافع انسانی زیر پا گذاشته شوند و اعمال برجای مانده از عصر جاهلیت مانند قتل و اختلافات و تعصبات بی‌جای قومی و قبیله‌ای و مذهبی برچیده شوند بطور حتم و یقین به اذن پروردگار متعال امنیت، آرامش و عزت در جامعه اسلامی برقرار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمیداسماعیل زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان،  روز گذشته، 24 تیرماه، در اجتماع مردم شهرستان خاش گفت: توفیق برای بندگی و عبادت خدای متعال، دعا برای خیر و صلاح و هدایت امت، نعمت‌های ارزشمندی است که نصیب مسلمانان شده است.

وی افزود: قرآن کریم، کتاب جامع، کامل و سراسر نور و برکت است که به‌عنوان بزرگ‌ترین معجزه رسول الله(ص) نازل شده و از عصر پیامبر گرامی اسلام (ص) تاکنون ارزش و جایگاه خود را حفظ کرده و همچنان تمام علوم عصر و زمان ما و عصرهای آیندگان از برکات آن بهره‌مند می‌شوند.

قرآن نه تنها باعث هدایت انسان‌هاست بلکه جن‌ها نیز از آن هدایت شدند
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: قرآن کریم کتابی است که پر از شگفتی و رمز و راز بوده و از باب توحید و خداپرستی و پرهیز از شرک و گناهان برای ما سخن می‌گوید و از این بابت نه تنها انسا‌ن‌ها بلکه جن‌ها بهره برده و هدایت یافته‌اند.

وی تأکید کرد: پرهیز از شرک جلی و خفی و عمل ریا باید مورد توجه ما باشد زیرا این گناهان کبیره و بسیار زشت خشم و غضب خداوند متعال را به‌دنبال دارند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: امت اسلام باید زبان قرآن را یاد بگیرند تا فهم و درک قرآن در زندگی آنها بیاید و به آیات قرآن ایمان بیاورند و به توحید و یگانگی خداوند یقین پیدا کنند.

وی اضافه کرد:  دنیا با خواندن قرآن متحول شده و هر کس سعادت شنیدن و فهم قرآن را پیدا کرده و از آیات آن متأثر شده هدایت یافته و در دنیا و آخرت به حیات و جاودانگی رسیده است.

وی گفت: حیات واقعی انسان‌ها در ایمان و شناخت خالق است، لذا انسان‌ها به او اعتقاد پیدا کنند و به او کرنش نشان بدهند و تعظیم او را بجا بیاورند و زندگی همراه با تسلیم شدن و ایمان به خدا داشتن را سرلوحه خود قرار بدهند.

تلاش برای ساختن دنیا شرف نیست
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه داد: برقراری رابطه قلبی همراه با یقین و اعتقاد درست با خداوند و غلامی کردن خالصانه پروردگار عالم، شرف و عزت برای امت اسلام، اعم از زنان و مردان، پیران و جوانان پدید می‌آورد، لذا ما تاکید می‌کنیم تلاش برای داشتن دنیا و ساختن زندگی مجلل و مترقی با کاخ‌ها و سرمایه‌های هنگفت، شرف نیست.

رئیس شورای هماهنگی حوزه‌های علمیه اهل‌سنت سیستان و بلوچستان تأکید کرد: شخصی که خدا را شناخت و با پروردگارخود محبت کرد، کامیابی و هدایت و جاودانگی دنیا و آخرت به او می‌رسد و از تباهی و بدبختی نجات پیدا می‌کند.

مسلمانی به هوا و هوس و خواهش‌های دل نیست
وی با اشاره به اینکه در فصل بهار، زمین و کوه‌ها شاداب و سرسبز می‌شوند و با گذشت موسم بهار زمین بار دیگرخشک می‌شود،  گفت: سرسبزی و نشاط واقعی آن است که دل‌های ما با اخلاق، معنویت، نورانیت، بهارایمان، تقوا، اعمال صالح و محبت پروردگار سرشار و منور شوند و این نورانیت ایمانی با ارزش است.

اسماعیل زهی بیان کرد: اولین شاگردان مکتب قرآن و سنت نبوی(ص) با عمل و اعتقاد درست نمره قبولی گرفتند زیرا دل‌های آنها سرشار از تقوا و ایمان بود و خداوند با امتحان تقوا و ایمان نمره قبولی به آنها داد و از آنان راضی شد.

وی  گفت: مسلمانی به هوا و هوس و خواهش‌های دل نیست، بلکه تسلیم شدن واقعی در مقابل پروردگار و انجام عبادات و فرایض و پیروی از سنت‌های پاک آن پیامبر(ص) و ادامه راه و روش اهل‌بیت(ع) و صحابه معیار ایمان و مسلمانی است.

امام جمعه مسجدجامع مکی زاهدان اظهار کرد: بنده به جرأت می‌توانم بگویم که در مسلمانان امروزی تمرد، سرکشی، جاهلیت و دین گریزی وجود دارد، زیرا اگر تسلیم شدن کامل در برابر اجرای دستورات الهی وجود داشت، این مسائل و موضوعات فراوان، گناه و معاصی مانند قتل و کشتار افراد بی‌گناه، تعدی و ظلم و پایمال کردن حقوق نه تنها مسلمانان بلکه انسان‌ها و کافران، سرقت و راه بندی، شراب‌فروشی وشراب‌خواری، ربا ورشوه‌خواری ،خوردن مال یتیم ،کاهل نمازی و بی‌حجابی و بی‌عفتی و خرید و فروش مواد مخدر، پیروی از خواهشات نفسانی، زنا، فحشا و منکرات، دور شدن از تعالیم زیبای اسلام و قرآن و برکات رمضان و خیلی از موارد دیگر پدید نمی‌آمدند و مسلمانان گرفتار فتنه‌ها نمی‌شدند.

راه نجات انسان‌های امروزی پیروی از دین و آئین ابراهیمی است
مولوی عبدالحمید بیان کرد: اگر هواهای نفسانی، خواهش‌ها و منافع انسانی زیر پا گذاشته شوند و اعمال برجای مانده از عصر جاهلیت مانند قتل و اختلافات و تعصبات بی‌جای قومی و قبیله‌ای و مذهبی برچیده شوند بطور حتم و یقین به اذن پروردگار متعال امنیت، آرامش و عزت در جامعه اسلامی برقرار می‌شود.

وی گفت: در جامعه اسلامی تواضع، فروتنی و افتادگی بطورکامل جای نگرفته و منیت، غرور و تکبر همچنان خودنمایی می‌کند و این مسئله، سمی مهلک و نابودکننده برای جامعه مسلمانان محسوب می‌شود. لذا باید از این غرور و تکبر بیجا دوری کرد که برای ما حسرت و شرمندگی می‌آورد.

امام جمعه مسجدجامع مکی اهل‌سنت زاهدان با اشاره به مقبولیت عمل ابراهیم خلیل(ع) در نزد خدای متعال گفت: راه نجات انسان‌های امروزی پیروی از دین و آئین ابراهیمی، توحید و یکتاپرستی و تسلیم شدن واقعی در برابر دستورات و احکام الهی و پیروی از دین کامل اسلام ناب محمدی(ص)است، زیرا بندگان صالح خداوند در دنیا بهشت را طلب می‌کنند و راه رسیدن به بهشت نیز خالص کردن نیت، انجام عبادات و اخلاص برای خداوند متعال است.

مولوی اسماعیل زهی سپس اشاره کوتاهی به حضور خود در جبهه و جنگ در دوران هشت سال دفاع مقدس کرد.

افراد برای احقاق حق، فقط به قانون رجوع کنند
امام جمعه مسجد مکی زاهدان  درپایان درباره رعایت حقوق انسان‌ها و حقوق زنان و مردان و اهمیت دادن به ازدواج جوانان ورفع مشکلات این قشر و نیز اهمیت دادن به تحصیل مادی و معنوی فرزندان و کسب در آمد مشروع و حلال و دور شدن از معاملات حرام مانند خرید و فروش موادمخدر، حفظ امنیت در جامعه و پرهیز از هرگونه اختلافات تأکید کرد و گفت: حفظ وحدت، دورشدن از اختلافات، کشتن افراد بی‌گناه و کمک به تأمین امنیت برای شیعه و سنی مهم بوده و از آن هم دولت و هم ملت سود می‌برد لذا توصیه می‌کنم که افراد مطالبات خود را از راه قانون و گفتمان پیگیری کنند و خود را تحت تأثیر افراد بدخواه و تندرو و افراطی قرار ندهند که از این طریق خود آنان زیان می‌بینند.

captcha