گرایش به معنویات زمینه‌ساز آرامشی پایدار است
کد خبر: 1412545
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
به بهانه روز جهانی دخانیات؛

گرایش به معنویات زمینه‌ساز آرامشی پایدار است

گروه اجتماعی: تجربیات افرادی که از دام اعتیاد رهایی پیدا کرده‌اند نشان می‌دهد گرایشات معنوی و مذهبی مهمترین عامل در تقویت روحیه و اراده آنها در ترک اعتیاد و رسیدن به آرامشی پایدار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از ایلام، بروز آسیب‌‌های اجتماعی در جامعه موضوعی است که امروزه دغدغه بیشتر مسئولان حوزه فرهنگ قرار گرفته و در محافل، همایش‌ها و رسانه‌ها کمتر روزی پیدا می‌شود که بحثی از این موضوع به میان نیاید. 
در این رابطه باید گفت، با توجه به صرف هزینه‌های فراوان و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های گوناگون در این حوزه آنچه مهم است رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب برای رفع چنین معضلات اجتماعی است، مسائلی که می‌توان از آنها به عنوان موانعی در مسیر توسعه  اقتصاد و فرهنگ یاد کرد. 
علی‌رغم تلاش‌های فراوان، شاهد رشد روزافزون آسیب‌های مختلف اجتماعی در جامعه هستیم، اولین سؤالی که به ذهن خطور می‌کند این است، مقصر کیست؟ فرد، خانواده و یا مسئولان؛ باید گفت، آنچه مهم است شناسایی ریشه‌های پدیدآورنده چنین آسیب‌هایی و تلاش در راستای پیشگیری از آنها و نجات به دام افتادگان است.

اعتیاد به مواد مخدر منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی
فقر، بیکاری، بی‌خانمانی، مهاجرت، خودکشی، انحرافات اخلاقی، سرقت و دزدی، وابستگی دارویی یا اعتیاد و ... از جمله آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه ماست؛ در این گزارش به مسئله اعتیاد به مواد مخدر به عنوان منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌پردازیم، عاملی که هم دنیا و هم آخرت فرد گرفتار در این دام را نابود می‌کند.


تصمیم گرفتیم با چند نفر در این رابطه صحبت کنیم، در کوچه پس کوچه‌های شهر جوانی را دیدیم با ظاهری آراسته، سیگار می‌کشید با بیان مقدماتی وارد بحث شدیم، او گفت: کارشناسی  دارم، بیکاری، اصلی‌ترین عامل گرایش من به سیگار بود با این روش غصه‌هایم را تحمل می‌کنم.
در حین صحبت دوست او نیز به جمع ما پیوست، او هم جوان بود اما با ظاهری ژولیده، به او گفتیم: تو هم سیگار می‌کشی؟ گفت: کار ما از سیگار گذشته، غصه‌های من با سیگار درمان نمیشه ...، دوستانم باعث شدند...، خانواد‌ه‌ام کاری به من ندارند... کشش نداشتم دیپلم بگیرم.
گرم صحبت بودیم که صدای اذان از مسجد محل به گوش رسید، به آنها گفتیم: برویم نماز بخوانیم، بعد نماز دوباره صحبت‌ها را ادامه می‌دهیم. جواب دادند: ما همین جا هستیم ...
حجت‌الاسلام حجت‌الله شریفی‌راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: هر چه اخلاق و فرهنگ دینی در جامعه گسترش یابد به همان اندازه کار پیشگیرانه انجام شده است.

آسیب‌های اجتماعی نتیجه کم‌کاری فرهنگی است
وی با بیان اینکه دچار شدن جوانان به آسیب‌های اجتماعی نتیجه کم‌کاری فرهنگی در استان است، گفت: ما باید باور کنیم که در یک میدان جنگ با دشمن هستیم و در مقابل توطئه‌های فرهنگی آنان باید سدی محکم ایجاد کنیم.
شریفی‌راد کار تخصصی خوب، مطالعه و رصد جریان‌های فرهنگی در راستای پیشگیری از وقوع جرم را مهم دانست و خاطرنشان کرد: خانواده‌ها با محبت و رفتار درست با فرزندان نگذارند دچار آسیب‌های اجتماعی شوند.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه تقویت هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در راستای پیشگیری و فرهنگ‌سازی مهم است، تصریح کرد: می‌طلبد که دستگاه‌های مربوطه با هم تعامل لازم را داشته باشند، صرف اعتبار در راستای پیشگیری، هزینه نیست بلکه سرمایه است و مسئولان باید به آن توجه جدی کنند.
حشمت‌الله رستمی، مسئول دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان ایلام نیز در این رابطه اظهار کرد: جامعه سالم به جامعه‌ای گفته می‌شود که رفتارهای اجتماعی در آن بر اساس هنجارها شکل می‌گیرد و ناهجاری‌ها در آن رنگ کمتری دارد و در چنین جامعه‌ای سلامت رفتاری و گفتاری نمود بیشتری دارد.

اعتیاد از تهدیدهای جدی بر پیکره جامعه
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جوامع مختلف از جهات گوناگون مورد حمله قرار می‌گیرند، گفت: عواملی همچون فقر، بیکاری، بی‌سوادی، طلاق، اعتیاد و ... سطح سلامت جامعه را تنزل می‌دهد، از میان این عوامل اعتیاد ویژگی‌های خاص خود را دارد و با توجه به شیوع گسترده‌ای که در میان اقشار مختلف مردم پیدا کرده است یکی از تهدیدهای جدی بر پیکره جامعه تلقی می‌شود.
رستمی با بیان اینکه مبارزه با تولید و ورود مواد مخدر باید مورد توجه باشد، افزود: به لحاظ فرهنگی و پیشگیری باید دستگاه‌های متولی در این مسئله با جدیت تمام راه‌کارهای پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر را در جامعه اجرا نمایند.


وی در ادامه بیان کرد: عوامل زمینه‌ساز سوء‌مصرف مواد مخدر و مواد روان‌گردان را می‌توان به طور خلاصه در 9 مورد بیان کرد که هرکدام از این‌ها در جای خود نیاز به تحقیق، مطالعه و پژوهش دارد، این عوامل عبارتند از مسائل ژنتیکی و مستعد کننده، خانواده و استفاده والدین از مواد مخدر که زمینه را برای مصرف فرزندان فراهم می‌کند، طبابت‌های غیر صحیح خانگی با استفاده از مواد مخدر در میان طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان این مواد افیونی، بی‌اعتنایی به مذهب، اعتقادات و ارزش‌های دینی، دسترسی آسان به مواد مخدر، عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی و مهار احساس و هیجانات، غفلت مربیان و معلمان از تقویت مبانی دینی و اعتقادی دانش‌آموزان و دانشجویان، نداشتن هدف مشخص در زندگی، عدم خودباوری، ضعف نفس، پرخاشگری، هوس‌رانی، کم‌تجربگی، افسردگی، بیکاری و در پایان بی‌توجهی به بحران‌های روحی جوانان.
این فعال قرآنی، افزود: هر کدام از این عوامل انگیزه روی‌آوری جوانان به مواد مخدر را به راحتی در ذهن فرد ایجاد می‌کنند و با توجه به موارد بیان شده نقش آموزش و رسالت دستگاه‌های آموزشی و پیشگیری جامعه بیشتر روشن می‌شود.
رستمی گفت: نهادهایی مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم، بهزیستی، تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌هایی که با آحاد مردم ارتباط فرهنگی دارند و نیز رسانه‌ ملی با تدوین برنامه‌هایی مستمر و آموزش مهارت‌های زندگی برای سنین مختلف می‌توانند افراد جامعه را در مقابل وسوسه مصرف مواد مخدر بیمه کنند.
مسئول دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان ایلام با بیان اینکه در کنار همه این آموزش‌ها باید از دسترسی آسان به مواد مخدر غافل نبود، گفت: متأسفانه امروزه به دلیل سهل‌انگاری مواد مخدر در جامعه به وفور دیده می‌شود، انتظار می‌رود در سال اقتصاد و فرهنگ که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است با عزم جدی شاهد تلاش مجدانه در پیشگیری از این آفت بزرگ باشیم.

فطرت همه انسان‌ها با مذهب عجین است
این مسئول با بیان اینکه ذهن فردی که به آفت اعتیاد گرفتار است تمام محاسباتش  را به سمت مصرف و چگونگی تأمین مواد مخدر سوق می‌دهد، گفت: قطعاً این فکر زمینه پذیرش نصیحت و کار فرهنگ دینی را به نحو مطلوب ندارد، اما از آنجایی که فطرت همه انسان‌ها با گرایشات مذهبی عجین شده است، ظهور و بروز آن نیز نیاز به از بین بردن توهمات و زنگارهای ذهن دارد.
رستمی در ادامه با بیان اینکه این امید همچنان وجود دارد که فرار از دام اعتیاد با قرار گرفتن در محیط مذهبی و مراسم دینی می‌تواند میسر ‌شود، بیان کرد: قطعاً همه افراد معتاد از این وضعیت خود ناراحت هستند و یک انگیزه قوی می‌تواند آنها را از این مسیر نجات دهد، تجربیات افرادی که از این دام، رهایی پیدا کرده‌اند نشان می‌دهد گرایشات معنوی و مذهبی مهمترین عامل در تقویت روحیه و اراده آنها و ترک اعتیاد بوده است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در مراکز بازپروری و یا کمپ‌های ترک اعتیاد برنامه‌هایی از قبیل قرائت قرآن و بیان نکات کلیدی در زمینه مهارت‌های زندگی، قرآنی و اسلامی و قرائت ادعیه اجرا شود، انگیزه‌های معنوی در افراد گرفتار در دام چنین آسیب‌های اجتماعی تقویت شده و امید و اراده آنها برای آغاز زندگی نو تقویت می‌شود.
علی حسنوند، معاون زندان‌های استان ایلام نیز با در این رابطه اظهار کرد: انس با کلام وحی و عمل به آن انسان را از هر اشتباهی دور می‌سازد و در لحظات سخت زندگی چراغ راهش خواهد بود. هنگامی که انسان با خدای خویش درد دل می‌کند و از قرآن، کلام خدای خویش را می‌شنود از دردهایش کاسته شده و نور امید بر دلش جاری می‌گردد.

فعالیت‌های قرآنی در بازسازی شخصیت تأثیر دارد
وی با بیان اینکه رشد بیشتر فعالیت‌های قرآنی در زندان‌ها و شرکت فراگیر زندانیان در برنامه‌های قرآنی در بازسازی شخصیتی آنها تأثیر بسزایی دارد و از رفتارهای نامناسب آنها می‌کاهد، گفت: انسانی که معتقد به مسائل مذهبی باشد و پایبند به عقاید اسلامی شود دچار خطا و اشتباه نمی‌شود و در لحظات سخت زندگی پایش نمی‌لغزد.
معاون زندان‌های استان ایلام، افزود: کلام الهی با قدرت نفوذ فراوان خود، آنچنان بر روح و جسم اثر می‌نماید که گویی بعد از شنیدن آن انسان تازه متولد شده و احساس سبکی، سرزندگی و رهایی از قید و بندهای مادی می‌کند. هراس و نگرانی را از دل می‌زداید و در فرد شنونده ایجاد آرامش می‌کند.
حسنوند در ادامه گفت: بسیاری از عوامل اثرپذیری از قرآن، به حوزه اخلاق بر می‌گردد و انسان باید مجموعه‌ای از صفات اخلاقی نیک را در خود ایجاد کند و پرورش دهد و از طرفی رذایل اخلاقی را از خود دور کند تا ظرف وجودش پاک شود و انوار الهی در آن بتابد، موانع تأثیر قرآن مجموعه‌ای از صفات و رذایل اخلاقی است که مانع بهره‌مندی از قرآن می‌شوند.
از صحبت‌های که مطرح شد می‌توان به این نتیجه رسید که عواملی مهمی در بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد نقش دارند و در این میان گرایش به سوی معنویات نقش مهمی در راستای پیشگیری و همچنین درمان آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد دارد؛ حال باید پرسید، اگر هزینه‌هایی که امروز صرف مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌شود روزگاری در ترویج معنویات صرف می‌شد آیا آمار ناهنجاری‌های اجتماعی به همین میزان بود؟


در پایان باید به این نکته اشاره کرد، جای تأسف است که می‌بینیم نوجوانی را که سیگار با سفیدی خود آینده‌ای تاریک را برای او رقم می‌دهد و ما بی‌تفاوت از کنارش عبور می‌کنیم، شاید اگر پای درد دل‌های او بنشینیم بتوانیم سرنوشتی را به سوی روشنایی تغییر دهیم؛ همه چیز را نباید در این زمینه از طرح‌ها و برنامه‌های دولتی و مسئولان توقع داشت ...
یادآور می‌شود، امروز 10 خرداد مصادف با 31 می، روز جهانی دخانیات است.

captcha