غفلت سرچشمه تمامی گناهان است
کد خبر: 1405027
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
امام‌جمعه موقت شیروان:

غفلت سرچشمه تمامی گناهان است

خبرنگاران افتخاری/ حسینعلی ظفری: حجت‌الاسلام مهرپویان در خطبه‌‌های نماز جمعه شیروان بیان کرد: از امور خطرناکی که ممکن است دامنگیر هر کسی شود و او را از سعادت دنیا و آخرت ساقط کند، غفلت است که سرچشمه همه گناهان است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهرپویان، امام‌جمعه موقت شیروان در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته این شهرستان ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع)، گفت: شیوه تولد ایشان به‌عنوان اولین و آخرین انسان در خانه خدا نشان از عظمت حضرت علی(ع) است.

وی بیان کرد: از امور خطرناکی که ممکن است دامنگیر هر کسی شود و او را از سعادت دنیا و آخرت ساقط کند، غفلت است که سرچشمه همه گناهان است. اگر انسان پرده غفلت را کنار نزند جایگاه خود را در جغرافیای هستی از دست خواهد داد.

حجت‌الاسلام مهرپویان با اشاره به اینکه خداوند در آیه 179 سوره مبارکه اعراف، سه ابزار شناخت حقیقت یعنی قلب، چشم و گوش را در اختیار انسان قرار داده است، گفت: با این سه ابزار شناخت اگر انسان غافل باشد از حیوانات هم پایین‌تر خواهد بود. لهو، نابینایی و ندیدن حقایق، نسیان و سهو از علامات مختص غافل؛ و توجه به ظاهر زندگی مادی، تکبر و غرور، همنشینی با دوستان ناباب از اسباب غفلت هستند.

امام‌جمعه موقت شیروان در پایان خطبه اول مداومت بر ذکر خدا، ممارست بر فکر کردن، نماز با حضور قلب، یاد نعمت‌های خدا و مراقبت بر اعمال را از راه‌های زدودن غفلت بیان کرد.

حجت‌الاسلام مهرپویان در خطبه دوم با تبریک ولادت امام جواد(ع) در تعریف شیعه واقعی، عنوان کرد: شیعه واقعی کسی است که در عمل پیرو و مطیع امام(ع) باشد.

وی حضرت زینب(س) را نمونه بارز زن تربیت شده اسلام و الگو برای جهانیان دانست و با اشاره به روز جهانی خانواده، گفت: اسلام خانواده را از مهم‌ترین و اساسی‌ترین واحد اجتماعی می‌داند که بنای آن بر الفت، همدلی، همدمی، صمیمیت، دوستی و گذشت استوار است و این بنا محبوب‌ترین بناها در پیشگاه خداوند است.

امام‌جمعه موقت شیروان بیان کرد: اسلام زندگی خانوادگی را بر مبنای حقوق و مسئولیت قرار داده و در آن وظیفه هر یک از اعضای خانواده مشخص شده است و خانواده آن قدر مهم است که ساخت و مشی، اضطراب، شادی و اخلاق خانواده در جامعه اثر می‌گذارد.

وی افزود: بعضی از معضلات مانند طلاق، بی‌مهری‌ها، دور بودن اعضای خانواده از هم و عدم توجه به تربیت صحیح، فرزندان خانواده را تهدید می‌کند که این با سبک زندگی اسلامی مخالفت دارد. اگر می‌خواهیم خانواده سالم و با صفا داشته باشیم پیشنهاد می‌شود که باید امر ازدواج از طریق ایجاد کردن زمینه‌ها، امکانات و تسهیل آن رایج شود و خانواده را از تنهایی و بی‌کسی و بیرون آوردن از محدودیت‌های فعلی نجات داد.

حجت‌الاسلام مهرپویان تشویق به گسترش روابط خویشاوندی، آمد و شدها و پیوند بین بستگان، جهت داشتن خانواده شاد با روح و روان آرام را از دیگر شرایط خانواده سالم و با صفا برشمرد و یادآور شد: تکثر نسل باید بیشتر شود چراکه در آینده با مشکل پیری نسل روبرو خواهیم شد.

captcha